လုိင္လင္း(Le Le)မ်ဳိိးႏြယ္စုဆင္းသက္လာပုံ(အပုိင္း၄)
5:50 AM
By
Unknown
(Le Le)history
0
comments
Chapi/hrake (၁၄-ရာစုခန္ ့)
Saw
kia နယ္ေျမ၌ Chapi/hrake ရြာတည္သည္။ထုိေနရာ၌ေနထုိင္ခ်ိနတြင္္ေခါင္းေဆာင္ (သူႀကီး)ျဖစ္မည့္သူ
ကုိစဥ္းစားၾကသည္။ထုိအခါေခါင္းေဆာင္ျဖစ္မည့္သူတစ္ဦးဦးကုိတင္ေျမာက္ႏုိင္ ရန္ေတာ လုိက္၍ေတာဝက္ပစ္သတ္
ႏုိင္သူကုိသူႀကီးအျဖစ္တင္ေျမာက္မည္ဆုိၾကသည္။ တစ္ေန ့
ေသာအခါမုဆုိးမ တစ္ေယာက္၏သားျဖစ္သူကေတာဝက္
တစ္ေကာင္ပစ္သတ္နိုင္လာသည္။ သုိ ့့ေသာ္သူ ့အားသူႀကီးမတင္ေျမွာက္ ခ်င္ၾကပါ။ အေၾကာင္းမွာ မုဆုိးမသားျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ အထင္ေသးၾကသည္။သူၾကီးအျဖစ္မထုိက္တန္ဟူ၍ကန္ ့ကြက္ၾကသည္။ မနာလုိျဖစ္ၾကသည္။ သုိ
့ေသာ္ဂတိ အတုိင္းျပဳလုပ္ရမည္ျဖစ္၍ေနာက္တဖန္ျပန္လည္္စမ္းသပ္ၾကျပန္သည္။သစ္ပင္ကုိသူ ့အေပၚ ခုတ္လွဲမည္။ မႏုိင္ပါမွခန္
့ အပ္မည္ဟုဆုိၾကသည္။ သစ္ပင္ငယ္တစ္ပင္ၿပီးတစ္ပင္ခုတ္လွဲရာ၌ မ- ႏုိင္ခဲ့သည္။ သို့ေသာ္လည္းေနာက္ဆုံးထင္းရွဴး
ပင္တစ္ပင္ခုတ္လွဲရာတြင္မူ မ-ႏုိင္ျခင္းမရိွခဲ့ပါ။၎အေပၚ သစ္ပင္လဲ၍နင္းမိၿပီးေသ ဆုံးသြားခဲ့သည္။ဤကဲ့သုိ
့သူတစ္ပါး ကုိအထင္အျမင္ေသး၍အသက္ကုိပင္ ဆုံးရႈံးေအာင္လုပ္ႀကံမႈ ေၾကာင့္လုိင္လင္းအမ်ဳိး၌ေစာ္ဘြားအမ်ဳိးမထြန္းကားႏူိင္ခဲ့
ပါ။ မုဆုိးမ၏က်ိန္ျခင္းခံ ရေသာေၾကာင့္ဟုဆုိသည္။ Lo hraw / Lo puh (၁၄-ရာစုခန္ ့ၾကာၾကာေနထုိင္ျခင္းမျပဳ)
Hrata / La chhia (၁၄-ရာစုခန္ ့)
Hrata
/ Lachhia ဟူ၍ရြာႏွစ္ရြာခြဲသည္။ယေန ့ႏွရင္းရြာႏွင့္နီးစပ္သည္။ရြာေခါင္းေဆာင္မွာ
Fawbei (Beihra) ျဖစ္သည္။ဆေဘာင္းပီသူႀကီး Beihra ရြာႏွင့္လည္းနီးသည္။ဆေဘာင္းရြာတြင္အိမ္ေျခလူဦးေရနည္းပါးလြန္းသျဖင့္ရြာ
ဆက္လက္တည္ႏူိင္ရန္ဆေဘာင္းသူႀကီး Beihra မွလုိင္လင္းသူႀကီး Fawbei ထံရြာသားအခ်ဳိ ့ဆေဘာင္းရြာသုိ
့လာ ေရာက္ေနထုိင္ရန္အကူအညီေတာင္းခံသည္။
- Thlahnei - Thabei
- Chairi - Taisei
- Khai
mi chhoh - Kau Lai
ဆေဘာင္းသူႀကီးရြာတည္ႏိူင္ရန္အကူအညီေပးပါဝင္ၾကသည္။ဆေဘာင္းရြာအိမ္ေၿခလူဦးေရတုိးလာေသာ အခါမွျပန္
လာၾကသည္။Lau tla (၁၄-ရာစုခန္ ့) ၾကာၾကာေနထုိင္ျခင္းမရိွ။ Sahei (Lelai rah) ၁၅-ရာစုခန္ ့လုိင္းလြန္(lailun)မွထြက္ခြါ၍တစ္ေနရာမွတစ္ေနရာသုိ ့ေျပာင္းေရႊ
့ကာရြာတည္ေနထုိင္ခဲ့ရာ တြင္ထုိရြာတုိ ့သည္ ေဘးရန္ကင္း၍ေအးခ်မ္းသာယာစြာေနထုိင္ႏုိင္ျခင္းမရိွဟုဆုိသည္။ံနတ္ေပါမ်ား၍တခါ တရံ အ
ေႏွာက္အယွက္ျပခံရ သည္ဟုဆုိသည္။လုိင္လင္းဟူေသာအမ်ဳိးအမည္သည္လည္းအတိအ က်ေခၚေဝၚ ျခင္းနည္းပါးသည္။
နယ္ေျမေဒသ အမည္ျဖင့္လည္းေခၚေဝၚသည္။ ဆာေဟး(sahei) သို့ေရာက္လာေသာအခါ ဆင္းသက္လာရာလုိင္းလြန္(lai
lung)ကုိ သတိရေအာက္ေမ့ေသာအားျဖင့္ လုိင္လင္း (Le Le) အမည္ကုိထင္ ထင္ရွားရွားလက္ဆက္ေခၚေဝၚၾကၿပီးေခါင္း
ေဆာင္မွာ Tlaw Bei (Thlahnei) ျဖစ္သည္။ဆာေဟး( sahei)၌ ေနထုိင္စဥ္အိမ္ေျခလူဦးေရတုိးပြါးျပီး
ဆန္စပါး ေကာက္ပဲသီးႏွံလည္းအထြက္ေကာင္းသည္။အိမ္ေမြးတိရိစာၦန္လည္းတုိးပြါးသည္။ေကာင္းႀကီးမဂၤ လာခံစား ရဆုံး
ေသာရြာျဖစ္၍လုိင္လင္းအစဆာေဟးကဟူ၍ပင္ဘုိးေဘး မ်ားေမ့မရေသာေျမျဖစ္ခဲ့သည္။
တစ္ႏွစ္ေသာအခါသီးႏွံအထြက္မေကာင္းသျဖင့္ေနာက္ႏွစ္အတြက္မ်ဳိးေစ့အခက္ႀကံဳရသည္။ထုိအခါအနီးပတ္
ဝန္းက်င္ရြာျဖစ္ေသာဇုိတုန္၊ႏွရင္းဘက္သုိ့ ့မ်ဳိးေစ့ရွာေဖြေတာင္းခံၾကသည္။ရြာတစ္ရြာမွမီးပူေလွာ္ၿပီးသားဆတ္၊
ဆန္မ်ဳိး ေစ့ကုိေပးသည္။မနာလုိေသာသေဘာျဖစ္သည္။အက်ဳိးေၾကာင္းမသိ၍ရြာေရာက္ေသာအခါမ်ဳိးႀကဲၾက သည္။သို
့ေသာ္မ်ဳိးမေပါက္ပဲပ်က္စီးကုန္သည္။ေနာက္မွယင္းမ်ဳိးေစ့သည္မီးပူ၌ေလွာ္၍မ်ဳိးမေပါက္ေအာင္မနာလုိ ႀကံစည္ေၾကာင္းအ
ျဖစ္မွန္သိရသည္။ထုိအေၾကာင္းအရာႏွင့္ပတ္သက္၍လုိင္လင္းဘုိးေဘးမ်ား၏အမွာစကား
သည္မည္သူမဆုိအစာရွားပါး၍အငတ္ေဘးေၾကာင့္မိမိတို့ိရြာသုိ ့အကူအညီေတာင္းခံလာပါကမိမိတုိ ့၌ရိွ သည္ျဖစ္ေစ၊ မရိွသည္ျဖစ္ေစ၊ျဖစ္
သည့္နည္းျဖင့္ေပးကမ္းလွဴဒါန္းျခင္းၿပဳမည္။အလကားသက္သက္မျပန္ေစရဟူ၍မ်ဳိးဆက္အဆင့္ဆင့္သုိ
့
မွာခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
တစ္ေန
့သ၌ႏွရင္းေစာ္ဘြား Sevaw ဆုိသူသည္ ဟရင္ပီရြာပြဲက်င္းပရာသုိ ့သြားလာရာ တြင္ ေခါင္းမူး၍ အိမ္
မေရာက္နိုင္ပဲလမ္းခုလတ္၌အိပ္လဲေနသည္ကုိ Thlaw bei
(Thlahnei)မွေတြ ့၍ Se vau ကုိထမ္း၍အိမ္အထိပုိ
့ ေဆာင္ခဲ့သည္။ Se vau သတိျပန္လည္္ရလာေသာ အခါထုိအေၾကာင္းကုိသိ၍၎မွပြဲက်င္း ပေသာအခါ
Lelai (Thlaw bei) ႏွင့္တကြရြာသားအခ်ဳိ ့ ဖိတ္ေခၚျခင္းခံရသည္။ထုိအခ်ိန္မွစ၍ Se vau ႏွင့္
Thlaw beiတို့ ညီအစ္ကုိမိတ္ဖြဲ ့ၾက သည္ဆုိသည္။
ဆာေဟးေနရာ၌ႏွစ္ေခတ္၊သုံးေခတ္ခန္
့ေနထုိင္၍အၾကာဆုံးေနထုိင္သည္။ထုိအခ်ိန္၌ပန္းဘဲ အတတ္ျဖင့္ ေက်ာက္မီးေသနတ္ကုိပင္ျပဳလုပ္တတ္ၿပီဟုဆုိသည္။
Hawthai မွမၾကာခဏလာေရာက္တုိက္ ခုိက္ေလ့ရိွသျဖင့္ရြာမွ ထြက္ခြါ၍ေျပာင္းေရႊ ့လာရျခင္းျဖစ္သည္ဟုဆုိသည္။
0 comments: